Ruokabaari Relish

Roolini:
UX/UI suunnittelu

#01 - Projektin alku

Ruokabaari Relish on kuvitteellinen ravintola Lohjalla, joka erikoistuu korkeatasoiseen ja tuoreeseen ruokaan, ja sen kotiinkuljetukseen.

Tämän harjoitusprojektin tarkoituksena on demonstroida taitojani suunnitella ravintolalle tilauspalvelu ja avata, kuinka lähestyisin tämän tyyppistä projektia. Keksin tämän ravintolaprojektin siksi, että Lohjalla ei ole juuri ollenkaan korkeatasoisia tai massasta ruuallaan erottuvia ravintoloita, jotka tarjoaisivat kotiinkuljetuspalvleluita. Myöskään ravintolat jotka tarjoavat kotiinkuljetuksen eivät omaa hyvin suunniteltua tilauspalvelua. Näiden seikkojen inspiroimana kehitin kuvittellisen ravintolan, joka tarjoaa korkeatasoista ruokaa kotiinkuljetuksella ja loistavalla, modernilla tilauspalvelulla.

#02 - Tavoitteet

Tämän kuvitteellisen projektin lähtökohtana on, että Relish haluaa olla Lohjan yksi kilpailukykyisimmistä kotiinkuljetusravintola, ja he haluavat heidän tilauspalvelunsa heijastavan tätä. Relishin vanha tilauspalvelu oli toteutettu mallipohjalla, joka on käytössä useammalla Lohjan ravintolalla. Heidän tilauspalvelunsa ei erotu millään tavalla kilpailijoistaan, sen rakenne on kömpelö ja sitä voi jopa erehtyä luulemaan toisen ravintolan tilauspalveluksi. Kyseisessä tilauspalvelussa on myös aika ajoin ongelmia jonka takia verkkosivu on usein alhaalla (tämä on aito ongelma monella Lohjan pizzerialla).

Tavoitteenani oli kehittää Ruokabaari Relishille juuri heidän tarpeisiinsa kehitetyt persoonalliset verkkosivut, jotka toimivat pääsääntöisesti tilauspalveluna sekä ravintolan esittelynä. Verkkosivun ulkoasun oli vastattava Relishin brändiä, jonka mukaan he ovat rento, helposti lähesyttävä ja iloinen ravintola, joka lupaa asiakkailleen tajunnänräjäyttäviä makuja, ja jossa kuka tahansa tuntee olonsa tervetuleeksi kun astuu sisään. Näiden mielikuvien oli kannettava myös verkkosivulle.

Tilausprosessista on tehtävä asiakkaalle mahdollisimman helppo ja vaivaton laitteesta ja paikasta riippumatta. Asiakkaan kynnys ottaa puhelin esille esimerkiksi kaupan kassajonossa tai auton takapenkillä tulee olla mahdollisimman matala.

(Huomautan, että koska kyseessä on täysin kuvitteellinen ravintola, en ole voinut toteuttaa käyttäjätutkimusta tai sivuston testausta. Sivuston rakenteessa tehdyt ratkaisut perustuvat täysin minun omiin näkemyksiini muiden tilauspalveluiden käyttäjänä ja mitä ongelmia olen näissä palveuissa huomannut. Kokemusteni perusteella olen rakentanut tilauspalvelun, joka pitää sisällään ominaisuuksia ja rakenteita, joita toivoisin näkeväni enemmän. Aidossa projektissa oikean asiakkaan kanssa ehdottomasti sisällyttäisin käyttäjätutkimuksen ja testauksen.)

#03 - Suunnittelu

Relishin etusivu on suunniteltu antamaan asiakkaalle mahdollisimman hyvän kuvan ravintolan fiiliksestä, menuvalikoimasta ja tasosta. Sivustolle tultaessa asiakas näkee kurkistuksen ravintolan herkullisesta ruuasta ja lupauksen makumaailman laadusta. Koska kyseessä on ravintola ja nimenomaan tilauspalvelu, asiakas pyritään ohjaamaan lähes heti kättelyssä tutustumaan Relishin tarjontaan. Relishin kuvamaailma esittelee ravintolan annoksia ja antaa asiakkaalle makupaloja siitä, mitä hän voi ravintolalta ja sen tasosta odottaa.

Asiakkaan saapuessa verkkosivulle hänelle ei jää epäselväksi, että kyseessä todellakin on tilauspalvelu, sillä kaikki tilauspalvelulle ominaiset ominaisuudet ovat läsnä.  Verkkosivun headeristä löytyvät “Kirjaudu sisään/Oma profiili” nappi ja valikkonappi, ja sivuston oikeassa alalaidassa leijuu asiakkaan ostoskori, joka on läsnä jokaisella Relishin sivulla. Tämä ostoskori ei ole erillinen sivunsa, vaan sitä klikkaamlla aukeaa leijuva ikkuna, josta sisällön näkee. Tämän ansiosta asiakkaan ei tarvitse joka kerta poistua nykyiseltä sivulta kun ostoskoria haluaa tutkia.

Jos asiakas päättää skrollata alas, hänelle tulee vastaan laajempi valikoima ravintolan tarjonnasta. Näistä ikoneista pääsee klikkaamaan suoraan ruokalajin menuun. Ravintolalla on viikottain vaihtuva “viikon special”, joka on näkyvänä nostona etusivulla.

Jokaisella yrityksellä on tarinansa ja Relish on ylpeä omastaan. Relishin pyrkii maineellaan olemaan helposti lähestyttävä ravintola jossa jokainen tuntee olevansa tervetullut, ja he haluavat jakaa tarinansa ihmisille. Sivun lopusta löytyy myös palautekaruselli.

Sivuston mobiiliversio on optimoitu vastaamaan älylaitteiden käyttäjiä. Sivuston alalaitaan on kiinnitetty leijumaan asiakkaalle tärkeimmät ominaisuudet, joihin hän pääsee helposti käsiksi. Suurin osa älypuhelimen käyttäjistä käyttää laitettaan vain yhdellä kädellä ja peukalo ulottuu liikkumaan vain puhelimen alalaidassa. Nappien sijoittaminen näytön alalaitaan helpottaa käyttäjäkokemusta niin, ettei asiakkaan tarvitse kurotella ylös hampurilaisvalikoon.

 

 

Kun ravintolasta on kyse, menu on koko yrityksen ja verkkosivun sydän. Kun asiakas saapuu menu sivulle, hänelle tulee vastaan kaikki ravintolan ruokalajit, joiden alta löytyvät ruoka-annokset. Jokaisella annoksella on kuva jotta asiakas näkee miltä ruoka-annos näyttää. Tämä on normaalisti harvinaista tilauspalvleuissa. Käyttäjät pystyvat antamaan jokaiselle ruualle arvion, jonka ansiosta ravintolan henkilökunta saa arvokasta palautetta, että mistä asiakkaat pitävät ja mistä eivät.

Mobiiliversiossa kaikki ruuat on listattu allekkain ja kun skrollaa tarpeeksi alas, ruokalajivalikko kiinnitty sivun ylälaitaan ja leijuu käyttäjän näkyvissä kokoajan. Näin käyttäjä pääsee helposti vaihtamaan ruokalajia.

Kun ruoka on valittu, pääsee sitä asiakas kustomoimaan. Esimerkiksi pizzaan pääsee valitsemaan ainekset ja esittämään lisätoiveita, jotka ovat tuttuja ja toimivia ominaisuuksia lähes jokaisessa tilauspalvelussa. Jos käyttäjä on kirjautunut sisään, kustomoidun ruuan voi lisätä omiin suosikkeihin, jonka pääsee nopeasti lisäämään koriin seuraavalla kerralla kun asiakas tilaa ruokaa. Tämän ansiosta käyttäjän ei  tarvitse joka kerta erikseen kustomoida suosikkiannostaan.

Tilauksen tietojen syöttö ja tilausvahvistus

Oma profiili sivun alla sijaitseva välilehti omien yhteystietojen muokkaamiseen.

“Omat suosikit” välilehdellä on listattuna kaikki ruuat jotka asiakas on lisännyt suosikkeihinsa, kustomoituna. Näitä suosikkeja pystyy lisäämään suoraan koriin tai muokkaamaan lisää.

Tilaushistoriaan on listattu päivämäärän mukaisesti tehdyt tilaukset, jotka on mahdollista tilata uudelleen.

Tilausjärjestelmän lisäksi Relishiltä löytyy muutama eri käytännöllinen sivu. “Meistä” sivulla ravintolla on mahdollisuus esitellä heidän yritystään ja jakaa tarinansa asiakkaille. “Galleria” on kuvia varten ravintolasta ja ruuista, ja “yhteystiedot” sivulta löytyy ravintolan yhteystiedot ja sijainti.

#04 - Lopputulos

Projektin lopputuloksena on kaunis ja raikas ravintolan tilauspalvelu jota on mukava ja helppo käyttää laitteella kuin laitteella. Relishin uusi tilauspalvelu on persoonallinen ja erottuu muista Lohjalaisista tilauspalveluista.